Unusual creativity…
Geschreven door Paulus Emden Huitema
Sinds 1994 hebben we met Business Unusual in tal van samenwerkingen gewerkt aan merken en hun uitingen. Logo’s, lettertypes, huisstijlen, billboards & posters, advertenties & commercials, magazines & evenementen, showrooms & stands, websites en toolboxen, etc. etc.
We zijn er knap druk mee geweest. En… we hadden er veel lol in.
Maar sinds 2008 is, via de Identity Matching Academy (IMA), de ontwikkeling van strategieën voor welzijn & welvaart de ‘core business’ geworden. En Business Unusual? Nou, dat werd nu nog letterlijker ‘Business Unusual’.
Alles wat niet echt bij de ‘core business’ van IMA past, maar wat we wel ontzettend leuk vinden om te doen, dat is dus…
Als jij denkt dat je een opdracht hebt die ons gelukkig maakt, schroom niet en benader ons. Want zo’n kans laten wij natuurlijk niet schieten…
Bloemen jagen niet, ze verleiden…
Door de spectaculaire ontwikkeling van het internet én de wereldwijde financiële crisis staan de traditionele marketingmethodes ernstig onder druk. En terecht! Op een markt waar dagelijks niet alleen nieuwe producten worden gelanceerd maar ook nieuwe merken, is het steeds moeilijker je te onderscheiden. De traditionele segmentatie van doelgroepen sluit steeds minder aan bij het beeld dat de consument van zichzelf heeft. De consument herkent zich niet in deze klassieke profielen. De communicatie treft dus geen doel. In een laatste poging de aandacht op zich te vestigen is het schreeuwen van loze beloftes, het liefst in pakkende one-liners, gemeengoed geworden. Maar one-liners worden flat-liners. Zo snel als de aandacht getrokken wordt, wordt ie ook weer verspeeld. Achter elke holle frase, schuilt een eenzaam roepende…
Het internet biedt, meer dan traditionele media, de mogelijkheid tot het aangaan van relaties. Via snelle, grappige en attractieve berichtgeving wordt het eerste contact gelegd. Daarna moet er een relatie worden opgebouwd. Om tot een intensievere omgang te komen, moet er interactie plaatsvinden. Je moet elkaar beter leren kennen. Je wilt elkaar tenslotte begrijpen. Want soort zoekt soort…
Om elkaar te begrijpen vertellen mensen elkaar al duizenden jaren verhalen.Waar gebeurde verhalen, sprookjes. Alles met een moraal, met een mening. Want een mening delen, betekent een basis hebben voor een relatie. Uit deze uitwisseling van verhalen spreekt de identiteit van een persoon, van een bedrijf, van een merk. Deze identiteit bestaat uit een een aantal componenten, waarvan authenticiteit wellicht de belangrijkste is. Want zonder onderscheidend vermogen is er onvoldoende toegevoegde waarde. En valt er dus niets te ruilen…
Authenticiteit is een oordeel. Een oordeel over het verleden van iemand én een oordeel over de verwachtingen. Dit oordeel is doorslaggevend bij de keuze voor een relatie. Ieder vanuit zijn of haar eigen perspectief. De basis voor Authenticiteit is dus de eigen Identiteit. Op basis van deze Identiteit matchen mensen. Dat doen zij privé als consument, dat doen zij zakelijk in hun werk.
Het nieuwe marketingdenken is dus een kwestie van Identity Matching. Business Unusual hanteert de Identity Matching Methode in al haar activiteiten.
Doelgroepen benoemen en jagen maar… Effectief? Geenszins! Het kan goedkoper én beter…
Gerelateerde berichten:
Gerelateerde berichten:
Historische huisstijl
Het was wekenlang zoeken, meten, passen, rekenen, tekenen, zweten en nog eens rekenen. Maar toen de code eenmaal gekraakt was, lag er een prachtig alfabet op tafel in een uniek lettertype: Unusual Gooiland. De krachtige basis voor de hele huisstijl. Van de naam op de...